آموزش کار با team foundation server به زبان ساده برای تازه کارها (1)

در این مقاله با زبانی ساده و برای سطوح متوسط و پایین به آموزش کار با TFS می پردازیم.

فرض کنید قرار است چند نفر بر روی یک پروژه نرم افزاری کار کنند. قاعدتا برای کار گروهی همزمان چند نفر پشت یک سیستم نمیشینند تا یک نسخه داشته باشند بلکه هر توسعه دهنده یک نسخه از پروژه را بر روی سیستم خود کپی می کند و بر روی آن کار می‌کند. حال بزرگترین معضل ادغام این کدها است. در شرایطی که پروژه کوچک باشد شاید این مسئله را بتوان حل کرد اما در پروژه های بزرگ این کار عقلا قابل انجام نیست که به صورت دستی نسخه هر توسعه دهنده را ادغام کنند تا نهایتا برای خروجی به یک نسخه اصلی برسند.

اشکال بالا اساس به وجود آمدن نرم افزارهایی همچون Team Foundation و در کل Version Controller ها بود. که البته مزایای بسیار دیگری نیز به آن ها اضافه شد.

راه حل مسئله بالا این است که مدیر پروژه یک نسخه اولیه از پروژه را بر روی یک سرور قرار دهد سپس توسعه دهندگان یک کپی از آن از  روی سرور دریافت کنند سپس هر روز بعد از تغییرات بر روی نسخه خود آن را به روی سرور بفرستند دوباره فردا قبل از شروع کار همه نسخه سرور را دانلود کنند تا تغییراتی که دیروز دیگر توسعه دهندگان بر روی پروژه داده اند را نیز دریافت کنند. برای مدیریت این گونه فرآیند و رفع مشکلات احتمالی دستی انجام دادن این راه حل نرم افزارهای ورژن کنترل آمده اند که همه مشکلات احتمالی موجود در فرآیند راه حل ذکر شده را پیش بینی کرده اند و حل می نمایند.

به طور ساده ورژن کنترل ها به یک سرور نیاز دارند و سیستم های توسعه دهندگان پروژه کلاینت های سرور خواهند بود. بر روی سرور نرم افزار Team Foundation Server نصب می شود و بر روی کلاینت ها Team Foundation Client .

Team Foundation Server: یک نرم افزار است که بر روی سرور نصب می شود و نسخه اصلی پروژه بر وری آن قرار می‌گیرد و مشکلات احتمالی هنگام ارسال تغییرات توسعه دهندگان بر روی نسخه اصلی را مدیریت می کند.(در ادامه توضیح خواهیم داد.)

Team Foundation Client: یک نرم افزار است که بر روی سیستم توسعه دهندگلن نصب می شود. و شما از طریق Visual Studio به آن دسترسی خواهید داشت. و ارتباط شما با سرور از طریق این نرم افزار شکل خواهد گرفت و به راحتی از طریق این نرم افزار تغییرات فایل های خود را بر روی سرور خواهید فرستاد و مثلا صبحا نسخه اصلی که تغییرات همه بر روی آن موجود است را دریافت خواهید کرد.

اما کار خیلی ساده تر از این حرفهاست و مایروسافت کار را برای توسعه دهندگان .net ساده تر نموده و اگر برای شما داشتن یک سرور مقدور نیست اصلا ایرادی ندارد. مایکروسافت بر روی سرور های خود برای ما Team Foundation Server نصب نموده و ما فقط به یک ویژوال استدیو نیاز داریم (که به طور پیش فرض Team Foundation Client) که کار را شروع کنیم.

مطالبی که ذکر شد صرفا جهت آشنایی شما با این سیستم بود. پیشنهاد من اینست که در صورتی که احساس کردید مطالب بالا پیچیده است(فکر نمی کنم تعداد زیادی اینطوری باشند) کلا آن را از یاد ببرید و در مراحل بعدی به صورت گام به گام به شما توضیح خواهیم داد که چطور یک پروژه گروهی را با صرف کمترین زمان انجام دهید.

رویکرد این مقاله به این است که توسعه دهندگان دو دسته اند : یک مدیر پروژه، چند توسعه دهنده ساده. اگر فعلا شما فقط یک توسعه دهنده هستید که به تازگی در یک شرکت استخدام شده اید و نیاز به یادگیری سریع این نرم افزار دارید به بخش مخصوص توسعه دهنده مراجه کنید و مطالب مربوط به مدیر پروژه زیاد به درد شما نخواهد خورد ولی مطالعه آن خالی از لطف نخواهد بود.

جهت خرید و دانلود ویدئو آموزشی Team Foundation Server میتوانید از طریق این لینک اقدام نمایید.

هاست وردپرس
نظرات
کد تخفیف اولین سفارش