هاست چیست

در این مقاله قصد داریم به معرفی هاست و یا به عبارتی دیگر فضای میربانی وب بپردازیم.

 هاست فضایی روی یک سرور است که محل قرارگیری فایل های مربوط به وبسایت است و با اتصال به یک دامنه وبسایت از طریق اینترنت قابل مشاهده خواهد بود.

در واقع فرض کنید شما آدرس دامنه parsrad.com را در مرورگر خود وارد می کنید. این آدرس به آی پی یک سرور اشاره می کند که در آن سرور محل قرار گیری فایل های وبسایت parsrad.com مشخص است و در نتیجه لود این فایل ها روی مرورگر شما وبسایت پارس راد برای شما قابل مشاهده خواهد بود. به این محل قرار گیری فایل ها هاست می گویند.

 

ویژگی های هاست

آپتایم هاست

آپتایم نسبت زمان در دسترس بودن هاست به کل زمان در یک بازه مشخص است. مثلا در سه ماهه نخست سال 1400 آپتایم هاست ویندوز پارس راد 99.987 بود این بدین معناست که در این سه ماه به صورت 33 روزه (133920 دقیقه) زمان در دسترس بودن هاست تقریبا 133902 دقیقه بوده و زمان عدم دسترسی هاست در این بازه سه ماهه فقط 18 دقیقه بوده است.

ترافیک هاست

ترافیک هاست به معنای میزان حجم مصرف اینترنت در یک بازه مشخص است به عبارت دیگر به میزان محدودیت حجم دانلود از هاست ترافیک می‌گویند. این ترافیک مشابه ترافیک بسته اینترنتی شما است. هاست پارس راد این ویژگی را به صورت نامحدود ارائه می دهد و میزان حجم دانلود از هاست تاثیری بر سرویس شما ندارد.

فضای هاست

به میزان فضایی از هارد سرور که به وبسایت شما اختصاص داده می شود فضای هاست می‌گویند، معمولا پس از پر شدن فضای هاست امکان ارتقا به پلن های بالاتر جهت افزایش فضا وجود دارد.

کنترل پنل هاست

کنترل پنل هاست نرم افزار تحت وب جهت مدیریت امکانات مربوط به هاست است. سی پنل، پلسک، دایرکت ادمین، سالید سی پی و وبسایت پنل از معروف ترین کنترل پنل های هاست با امکانات و ویژگی های متفاوت هستند. مثلا هاست امکان مدیریت فضا، دیتابیس ها، اف تی پی، ایمیل ها و... را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

انواع هاست

نوع هاست بر اساس سیستم عامل سرور آن مشخص می‌شود. هاست ها به دو نوع اصلی تقسیم می شوند. 

هاست ویندوز

هاست ویندوز در یک سرور با سیستم عامل ویندوز قرار دارد. این نوع هاست گزینه مناسبی برای افرادی است که با زبان های dotnet مثل asp.net یا dotnet core برنامه نویسی می‌کنند.

هاست لینوکس در یک سرور با سیستم عامل لینوکس قرار دارد. این نوع هاست گزینه مناسبی برای افرادی است که با زبان هایی مثل php یا سی ام اس هایی مانند وردپرس برنامه نویسی می‌کنند.

 

هاست بخرم یا سرور مجازی؟

هاست ها اشتراکی هستند و از منابع مشترک برای سایت ها استفاده می کنند. اگر یک وبسایت ساده با بازدید نه چندان زیاد دارید هاست همه نیازهای شما را بر طرف می‌کند.

اگر تعداد بازدید سایت زیاد باشد چه کنیم؟

در این شرایط می بایست از هاست به سرور مجازی مهاجرت کنید تا از تمامی منابع مربوط به سرور مجازی خود استفاده کنید اگر باز هم تعداد بازدید شما آنقدر زیاد بود که سرور مجازی پاسخگو نبود می بایست از سرور اختصاصی استفاده کنید. نوع سرور مجازی و اختصاصی توسط خود شما مشخص می شود و بر اساس زبان برنامه نویسی تان آن را کانفیگ می کنید. 

 

آیا می‌توان از لپتاپ یا کامپیوتر به عنوان هاست استفاده کرد؟

بله این امکان وجود دارد. فقط کافی است شما یک ip استاتیک از سرویس دهنده اینترنت خود سفارش دهید تا در ساده ترین حالت ممکن با استفاده از iis یا nginx سایت خود را بر روی کامپیوتر خود هاست کنید. البته باید به این نکته توجه کرد که راه اندازی هاست بر روی لپتاپ و کامپیوتر منطقی به صرفه نیست. در جدول زیر مقایسه ای از تفاوت های بین یک هاست سروری و یک هاست لپتاپی آورده شده است:

  لپتاپ یا کامپیوتر شخصی هاستینگ و میزبانی وب
پهنای باند عموما با توجه به خانگی بودن اینترنت پهنای باند پایین است و در نتیجه ترافیک زیاد سایت از دسترس خارج خواهد شد عموما دارای پهنای باند زیاد است و توانایی پاسخ به حجم زیادی از request را دارد
آپتایم این نوع سخت افزار به دلیل نوع کاربری عمر کوتاه تری دارند و روشن بودن 24 ساعته ان منجر به استهلاک شدید خواهد شد سخت افزار سرور دارای عمر بسیار زیاد است و دقیقا برای کاربرد روشن بودن 24 ساعته ساخته شده است
قیمت سخت افزار قیمت بسیار مناسبی دارند دارای قیمت بالایی هستند
توان پردازش عموما دارای توان پردازش ضعیف تری هستند دارای توان پردازی بسیار بالا هستندئ

 

در آخر هنگام خرید هاست از یک سایت حتما ویژگی های هاست ذکر شده در این مقاله را در رابطه با آن سایت بررسی کنید همچنین به کیفیت پشتیبانی سایت نیز دقت نمایید. 

 

 

21940 بازدید
هاست لینوکس
نظرات
کد تخفیف اولین سفارش